Summering Egypt

Det snöar ute. Stor skillnad från ett 25 grader varmare Egypten. Jag har dragit upp på skrivandet för att jag har velat skriva när jag haft tid på mig. Nog för att det har varit rätt stressigt i veckan och nu börjar ju i princip mitt jullov, vilket är nice, eftersom jag åker till Vemdalen imorn och kommer hem dagen innnan jordens bästa dag.

Egypten. Vi kommer dit den 6/12. I entrén står två män med svarta kläder och hämtar upp våra väskor till rummet. Hur nice? Därefter ville dem ha dricks. Dumma turister som bjuder på alltförhöga priser de första dagarna innan vi lär oss att som kvinna i detta land så måste man vara bestämd och tydlig med vad man vill, i ett land där makt och pengar endast råder. Vi åkte in till soukmarknaden, vilket vi redan berättat om i tidigare inlägg, och jag kan också tillägga att jag aldrig haft så ont i magen. Vi såg 5 tjejer av 1000 och vi kunde inte prata med varandra för att alla skrek, högljutt, efter oss. Det var kul första dagarna, men dessa var inte några smöriga turkar utan ilskna k*ta araber. He he. Ida sa: "Låtsas bara som att vi är kändisar" och om vi skulle låtsas vilka kändisar vi var, så var Ida Angelina och jag Brad på röda mattan i Hollywood.
Vi solade på dagen och drog in till New Marina på kvällen, det mest exklusiva stället i Hurghada, och åt god mat osv. Påvägen in till stan så åkte vi lokalbuss, det var vi två och resten araber i en minibuss för nio personer, och påvägen hem så tog vi taxi. Och om ni inte tror ryktena att taxichaufförerna är perversa, så har ni minst sagt fel. Jag tror nu att mormor får lite slag och Annelie får nog inte läsa detta men det har varit softairguns i bilen, polissyrener, sexistiska beskrivningar av ryska tjejers underliv och svart taxi - bland annat. Nu orkar ni inte läsa längre?
Någon dag under småtimmarna åkte vi båt ut till Giftun Island och snorklade. Fiskarna var allt annat än en tråkig aborre och korallreven roligare än tång, så upplevelsen var häftig. Några dagar senare åkte vi jeepsafari i öknen och kom ut till en liten by, mitt i öknen, där en liten befolkning levde. Dem levde i hyddor och barnen sprang runt bland ökenkullarna. Överallt fanns dromedarer som vi sedan fick rida på. Under denna kväll kände jag verkligen att jag levde.
Sista kvällen åkte vi in till Papas beach club, New Marina. Vi värmde upp med drinkar i baren och dansade med araber under småtimmarna. Skulle aldrig kunna falla för en arab för jag har ju alltid sagt att jag ogillar toffliga svenskar - jag tror att det går att leva med dem svenskarna nu. Vi levde som gisslan under hela kvällen men hittade två engelsmän som skyddade oss med vattenpipa och normalt prat. Efter två timmars sömn anlände vi till Egyptens flygplats och det har aldrig varit så underlättande att få komma hem till stela, tyslåtande svenskar.

Jag tackar gud för svenska människor och Ida för att vi åkte iväg. För att summera resan så var det bland det häftigaste jag gjort och jag saknar att inte vakna upp bredvid stekarn och gå vilse i vilda världen. Julias morsa sa att det var tur att vi kom hem levande, ja det var väl rätt tur
...


I öknen en heldag

Ida och jag blev upptvingade på kameler mitt på gatan

Snygg jobbig 95a........ <3<3<3<3<3<3

Ett gäng oredigerade bilder. Lägger in alla på facebook förmodligen ikväll om jag inte åker till Uppsala. Nu jobbet.. tjao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0